maddeswellbeing.blogg.se

Living the good life, the healthy way

food for growing another person

Publicerad 2015-04-15 16:28:24 i Living life,

Det är ju allmänt känt nuförtiden att man inte bör äta "tomma kalorier", varken som gravid eller icke gravid. Det är ju rätt dumt egentligen, men ibland vill man ju unna sig att äta något som endast gynnar smaklökarna och själen och det får man ju såklart. Det handlar ju om balans.
 
Men jag tänkte att jag ska försöka skriva ner lite hur jag äter nu som gravid och hur jag försöker tänka kring min kost i allmänhet. Kul att kunna se tillbaka på och det är lite annorlunda nu när man verkligen tänker mer på sammansättningen av maten, inte bara att äta varierat.
 
Idag ser maten ut såhär:
 
Frukost: Kvarg/yoghurt med en halv banan, pumpafrön, mandel, solrosfrön, torkade aprikoser och en dl frusna bär. Ett glas vatten med citron och en multivitamintablett. Ca 450 kcal. Fokus på kalcium, potassium, c-vitamin, järn och vitamin B2 samt vitamin E.
 
Mellanmål: en fralla med ost och ett äpple. ca 350 kcal. Inte så mycket baktanke här, men osten ger ju kalcium och äpplet antioxidanter och brödet vitamin B1.
 
Lunch: Rester från igår - Köttfärs i en currygryta (thai) med sugarsnaps, broccoli, salladslök och nudlar. Här får jag i mig bra och nyttiga fetter från kokosmjölken och köttet, järn, vitamin K, vitamin B2 och B12.
 
Mellanmål: en GI muffin (utan socker) och 150 kvarg. ca 230 kcal. Protein och goda kolhydrater inför träningen.
 
Middag: Korv med hög kötthalt, tomat, broccoli, paprika, lök och sallad. Turkisk yoghurt sås. Ca 350-400 kcal. B12, järn, vitamin K, kalcium, betakaroten, antioxidanter och lite vitamin E. 
 
Summa: Cirka 1800 kcal. Inte så mycket vitamin D, får ta igen det imorgon helt enkelt! Fick in en del olika B-vitaminer och en bra balans mellan kolhydrater, fett och protein. 
 
 
 
 
 
 

Comments

Leave a message here
Will not be published

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela